Raxalpe 2010

6.8.2010

Raxalpe - Hans Haidsteig, Preinerwand

Pro ty, kteří chtějí okusit via feraty a přitom nehodlají cestovat příliš daleko z České republiky, lze doporučit pohoří Raxalpe nedaleko za Vídní, kousek od známého průsmyku Semmering. Cesta je jednoduchá a poměrně rychlá. Z Vídně cesta pokračuje na zmíněný Semmering, před ním stačí odbočit na městečko Gloggnitz a dále pokračovat na obec Reichenau an der Rax. Reichenau je nutno projet až do nedalekého údolí Höllenthal (směr Kaiserbrunn), kterým protéká řeka Schwarza. Za Reichenau je možné se velmi dobře utábořit v neplaceném kempu, kde je k dispozici sociální zařízení i restaurace, ležící na protější straně silnice, nebo lze využít možnost ubytování na chatě Weichtalhaus, kterou naleznete nedaleko od kempu ve směru jízdy z Reichanau. U chaty je parkoviště, k chatě samotné se prochází po krásném mostě, klenoucím se vysoko na řekou Schwarzou.

Cílem pobytu může být velmi hezká ferata Hans Haidsteig, vedoucí na vrchol Preinerwand, tyčící se do výšky 1783 m. n.m. Z Reichenau je nutno přejet do obce Prein, v obci podle dopravních značek odbočit vpravo k východišti značených cest na Preinerwand. Samotné cesty začínají u hájovny Forsthaus (kde lze také na parkovišti zanechat automobil). Od hájovny je to k nástupu na feratu cca 1,5 hod., cesta je dobře značená až k prameni Bachinger Bründl, u kterého cesta odbočuje vlevo. Dále se pokračuje lesem až na suťoviště, nad kterým se již zvedá stěna s feratou.

Samotná ferata je kombinací exponovaných míst (dva žebříky, úzký komín) a vyloženě odpočinkových pasáží (skalní plošiny). Tato různorodost činí cestu velmi přijemnou a zajímavou. Výstup trvá cca 3 hod. Po výstupu na vrchol překvapí ostrý kontrast prudké stěny Preinerwandu s rozsáhlými loukami na jeho temeni. Rozhled je ovšem krásný.

Pod vrcholem se nachází chata Seehütte, kde se lze občerstvit před cestou zpět. Cesta vede zpět po suti, což je docela nepříjemné, do místa, kde začíná ferata. Dále se pokračuje stejnou cestou jako nahoru. Cesty jsou dobře značeny, jen pozor u pramene Bachinger Bründl, jediné značení k feratě je kýmsi vyrytý nápis Haid na turistické plechové značce.

Mnoho dalších informací lze nalézt na internetu, zakoupení mapy ve specializované prodejně také možno doporučit.