Okolo triglavských jezer

29.3.2010

1) Koca pri Savici hut – 7 Triglav Lakes hut: 3.30h

Na začátku cesty se ujistěte, že jste neminuli 60 m vysoké vodopády Savica (20 minut), pramen řeky Savica, která plní Bohinjské jezero. Vodopád Savica burácí mezi útesy Kokarda a je jednou ze známých slovinských turistických atrakcí.

U Chaty Koča pro Savici vede přímo most nad řekou Savica. Široká cesta stoupá skrz bukové porosty postupně. Dosáhnete spodní části skalní stěny tam, kde hřímají ohromné vodopády. Cesta stoupá v četných ostrých zatáčkách mezi srázy Komarca. Svah je velmi příkrý, někdy se měnící na útesy, ale cesta je pohodlná a velmi dobře vedená. Kde je nezbytné, tam jsou připevněny ocelová lana a kolíky. Po 1:45 minutách a 700 vertikálních výškových metrech vstupujete do bukového a jedlového lesa. V několika málo minutách jste u Crno jezero (1294). Jezero má krásnou přírodní zelenou barvu a je příjemné pro zaplavání si v parném létě. Cesta vede okolo jezera napravo, pod skalní stěnou Statoru. Za jezerem cesta vstupuje do hlubokého údolí a postupně se vine lesem dokud nedosáhne dlouhého útesu, kde budete překvapeni jak slabý je zde pramen. Cesta nyní uhýbá strmě do prava, dokud nedosáhne země na začátku 7 triglavských jezer. Náhle se otvírá pohled na Dvojno Jezero (1676), a chaty za ním. Dále vzadu je vrchol Veliko Spicje (2398), zatímco vpravo je vrchol Ticarica (2071). Po cestě dosáhnete chatu u 74 triglavských jezer jdoucí podél východního břehu jezera.

2) 7 Triglav Lakes hut – Koca na Dolicu hut: 3.30h

Za chatou se nachází cesta, která směřuje vpřed podél východního břehu malého jezera Mocivec. Další hodinu má cesta severní směr a šplhá se postupně nejdříve pod útesy Tricarica (2091), následně Kopica (2207) a jejich pod jejich velkých suťovitých svazích. Jakmile se nacházíte nad lesní linií, pohled před Vámi zaujme hřeben Veliko Spicje. Rázem se Vám otevře pohled na Veliko Jezero (1831). V tuto chvíli se nad námi rozprostírají útesy Zelnarica (2320). Terén je stále více pokryt holými vápencovými skalami s občasnou távou a klečí. Pokračováním dosáhnte zanedlouho Zeleno Jezero (1988).

Pokud by jste chtěli vidět horní 3 jezera potom zahněte vlevo směrem ke Zavaske Koci na Prehodavcich (2071). První jezero vpravo je Rjavo jezero (2006), dále nevelké Lake Mlaka vs Lastah (1994) a nakonec Jezero pod Vrsacem (1991), které je situované pod mocnými útesy vrcholu Kajnavec (2568) a je pod sněhem a ledem až do poloviny července. Po tomto „turné“ po třech jezerech se vrátíte směrem k Zeleno jezero.

Naše cesta uhne doprava u Zeleno jezero a směřuje pozvolna směrem k příkrému skalnatému svahu Hribarice. V ostrých zatáčkách stoupá mezi kamením, srázy a přes pokračuje přes suťové svahy až do výšky cca 2300m. Útesy z vrcholů Vrzali jsou jen nad námi a pohled zpět na horní část údolí 7 triglavských jezer je překrásný. Po dalších 20 minutách cesty jdete napříč plošinou Hribarice po holé skále, kde zůstává sníh dlouho do léta. Na konci roviny je sedlo Cez Hribarice (2358); Ponejprv se nám vyjeví i samotný král Triglav. Vypadá mocně a poměrně daleko. Na druhé straně stezka stoupá strmě přes zbytky sněhu či sutinu na konci léta a pokračuje vlevo, kolem vrcholu Kajkavec, dokud nedosáhne sedla Dolic (2164). Odtud je před Vámi Trzaska Koca na Dolicu (2151).

Odtud máte volbu k tomu, aby jste šli přímo k vrcholu Triglavu (než sestup k chtám Planika či Kredarica) či přes Dom Planika.

3) Koca na Dolicu hut – Dom Planika hut: 2h

Z přístupové cesty na Dolic jďete ostře kolem příkrých skalnatých svahů nad horní částí Velska dolina, a dále kolem skalnaté klenby štítu Smarjetna Glava(2358). Po krátkém rovném úseku se stoupá opět přes skalnaté svahy, křižující část stěny pod vrcholem Ekavec (2568), který je zabezpečen fixními lany a kolíky. Potom Vás očekává příkrá sutinová část a cesta stoupá mnoha ohyby až k očekávané chatě Dom Planika (2401).

3a) Koca na Dolicu hut – Triglav (2864m): 2.30h

Z cesty od chaty poněkud sestoupíte k místu, kde stála stará chata a potom odbočíte vpravo. Stoupáte několika ostrými zatáčkami směrem ohromným pozvolným svahům Triglavu. Dlouhý, pozvolný sestup nad nimi nás uvede do spodní části triglavských útesů. Nalevo můžete spatřit obrovské ruiny Morbegna (2500), italských kasáren z první svět. Války. Po desetiletí vzdoruje ničivým vlivům času a to tak, že zde můžete v případě potřeby např. při bouřce, najít útočiště. Tady nalezneme spoj Bambergovy cesty z Aljaževa domu v údolí Vrata. Cesta uhýbá doprava a šplhá se přes suťovité svahy Triglavu. Když dosáhneme zajištěné cesty, lezeme strmě doprava přes spodní část dokud nedosáhneme místa jménem Triglavska skrbina (2659). Pokračuje po jižní straně až k vrcholu.

4) Dom Planika hut – Triglav (2864m): 2h

Z cesty za chatou začínáte rychle stoupat přes kombinace skalnatých a sutinových srázů dokud nedosáhnete sklaní stěny a to asi po 25 minutách. Cesta je doře zabezpečená a obdařená pěknými výhledy. Po hodině se připojíme k cestě vedoucí z chaty Kredarica. Před nám ise zvedá notoricky známý ostrý hřeben, který byl prvním lezcům na Triglav těžkou překážkou. Dnes nám cestu usnadňují fixní lana a tudíž nemusíme absolvovat to co museli kdysi dávno první lezci. Po této rovné části cesta znovu strmě stoupá, dokud nedosáhne vrcholu, kde Vás uvítá mimojité Aljazev Stolp.