Nordic Walking

22.12.2009

Nordic Walking, Finsko, dysbalance, lokomoce pohybu, Stanislav Šereda

Nordic Walking – to není jen chůze s hůlkami

Nordic Walking vznikl na počátku 90. let ve Finsku. Náhodně jej začali používat běžci na lyžích jako doplňkovou tréninkovou metodu. Dnes je severská chůze rekreační fyzickou aktivitou, která je díky své dostupnosti a finanční nenáročnosti stále více a více oblíbená u široké veřejnosti. Nevyžaduje žádný speciální terén, hole se hodí pro všechny druhy povrchů, na rovinu stejně jako do hor, se speciálními nástavci i do města. Kromě hůlek a pevnější obuvi nepotřebujete žádné jiné speciální vybavení. Stačí jen sportovní oblečení a chuť něco nového zkusit a nelenošit. Mohou jej provozovat i lidé obézní, ženy stejně jako muži, malí, velcí, dorost, lidé středního věku i senioři. Obzvláště ti pak získají při chůzi s holemi pocit bezpečí, a to hlavně na klouzavých površích nebo při chůzi v obtížnějším terénu ( v každém ročním období). Také osoby, které se dlouho nepohybovaly, zde nacházejí ideální příležitost pro své sportovní začátky.

Nordic Walking to není zase jen nějaký módní výstřelek. Podle lékařů a fyzioterapeutů, tento způsob chůze má celou řadu příznivých účinků na naše zdraví. Při dodržení správné lokomoce pohybu použijeme až 90 procent svalů, které máme v těle. Díky používání holí zapojujeme při chůzi podstatně intenzivněji nejen horní polovinu těla, ale hlavně výrazně odlehčíme kloubům kotníků, kolen a kyčlí. Chůze se pak stává snazší a rychlejší, což ocení hlavně lidé s různými zdravotními problémy a s nadváhou. Když jsme u té nadváhy, podle našich poznatků, tím, že u Nordic Walking používáme více svalů, dochází i k daleko většímu spalování kalorii než při běžné chůzi. Faktem a to ověřeným je, že při intenzivnějším Nordic Walkingu je výdej energie oproti rekreační chůzi vyšší o 30 – 40%. To znamená, že spalujeme kalorií jako u kondičního běhu, bez toho, že bychom přehnaně zatěžovali klouby nohou.

Musíme si však na tomto místě případné zájemce o Nordic Walking upozornit na přehnané hubnutí. Bez přípravy pod dohledem řádně vyškoleného instruktora a bez zvládnutí správné techniky chůze svému tělu spíše ublížíte než prospějete. Namísto uvolnění dojde spíše k přetížení velkých kloubů a páteře. Proto než začnete, a pokud trpíte nějakými zdravotními problémy, doporučuji se obrátit na vašeho lékaře, a nebo na tuto skutečnost upozornit instruktora výcviku. Ti zkušení většinou ve svých výcvikových hodinách mají zařazeny protahovací cviky, které by měly dysbalance mezi jednotlivými svalovými skupinami odstranit. Tito instruktoři a Nordic Walkingové centra vám také rádi poradí při nákupu holí i dalšího vybavení. Pak se vám také nemůže stát, že hole, které zakoupíte v často specializovaném obchodě jsou vhodné pouze k trekové chůzi a tudíž pro Nordic Walking nevhodné.

Když jsme se dostali k nakupování, je na místě si říci, na kolik nás to vyjde. Za kvalitní hole zaplatíme od 400 do 3000 Kč. Zde záleží, jaký typ holí zvolíme. Výcviková lekce s instruktorem, který vás naučí základy chůze vychází na 300 – 400 Kč, podle délky výuky a počtu účastníku, přičemž zapůjčení holí bývá většinou v ceně. Je lépe domluvit se s přáteli a absolvovat lekci ve skupině 4 – 5 osob, kdy výuka cenově vychází nejpříznivěji. Správnou techniku chůze zvládne většina z nás během 2 – 6 hodin. Jak vidíte, nejedná se o žádný drahý sport. Dá se provozovat v kteroukoliv roční dobu a pobyt v přírodě vás oprostí od denních starostí, navíc vám přinese jak jsem již v úvodu předeslal mnoho příznivých efektů pro naše tělo a zdraví.

Shrňme si tedy v čem tedy ještě jednou je Nordic Walking pro naše tělo tak prospěšný. Správná lokomoce pohybu zlepšuje držení těla tím, že zpevňuje a posiluje svalové skupiny v oblasti zad, hrudníku ramen a paží. Uvolňuje pletenec ramenní, čímž významně napomáhá k uvolnění napětí v oblasti ramen a krku. Zpevňuje vazy kotníků a kloubů. Příznivě působí na lymfatický a oběhový systém, což ocení především kardiaci po infarktu. Působí preventivně proti vysokému tlaku, cholesterolu, cukrovce a proti celé řadě chorob nebo zdravotních problémů. Jak již bylo jednou řečeno na začátků článků Nordic Walking – to není jen chůze s hůlkami, za pomocí těchto holí můžeme posilovat, zahřívat tělo před sportovním výkonem, protahovat se, procvičovat stabilitu, jezdit na kolečkových bruslích a využívat hole k různým dalším pohybovým aktivitám.

Však si to vyzkoušejte sami a udělejte něco pro své zdraví.

©Stanislav Šereda